sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Ruokavalion muutos

Mun tapana on aina hemmottela itteäni kaikella herkuilla kuten sipseillä ja kekseillä kuten Oreon-keksit jne.. Mut se on jäänny mulle pahaks tavaks ja oon sen kokennu monelta kohalta aika haastavaks lopettaa, koska on koukuttunu sokeriin! Sokerista mulle ei tuu mieleen muuta kuin ett vain koukuttavaa ja voi liiallisena määränä aiheuttaa Diabeteksen. Mulla on välillä heränny huolia siitä, että onko mun verensokeri hyvä vai huono. Joten oon päättäny laittaa herkuttelulle kuria ja yrittäny tähän asti välttää sokerisia herkkuja!
En silti ryhdy miksään terveellisen ruoan hehkuttajaks tai vegaaniksi. Mulla ei mee nuppiin vegaanien elämän tapa, että mistä he saavat tärkeät vitamiinit kuten ; omega 3 , kalsium jne.. Okei, oon itte kala-allergikko, joten harvasta ittekään saa omega 3, ilmeisemmin vain leivän päälle laitettavasta voista saa hiukan omega 3, mut se ei kuitenkaan riitä ja siks tässä on yrittäny tutkia, mistä mahtais saada omega 3 ? Jos teillä on vinkkejä kala-allergikolle niin otan neuvoja vastaan mielellään. Suomessa kärsin hirveästi vitamiinin puutteista ja siitä etten tarpeeksi saannu energiaa ruoasta, joten yöunetki meni päin seiniä ja naamaan ilmestyi finnejä.
Täällä huomatessani Ekologisen mahdollisuuden ruoanlaadussa oli mulle todella yllätys. Oon ekologista ruokaa syönny tähän päivään asti ja huomannu , kuinka finnit on hävinny naamasta ja kuinka oon piristyny todella paljon niin että saan unen päästäkin kiinni.
Ekologisesta en paljoa hihku, koska se on ihan sama mitä syö, koska ei ekologinenkaan ole täysin terveellistä ruokavaliota sekä alkuperä maa ei välttämättä ole se kotimaa vaan ulkomaa. Mulla ei ole sen enempää kommentointia ekologisesta ruoasta se on jokaisen oma päätös mitä syö. Pitää kuitenkin muistaa kunnioittaa toisia siitä huolimatta! Mun yritys on ollu yrittää päiväs syödä hedelmiä sekä ihan vihanneksia. Oon ottanu opiskeluun mukaan banaania, koska ei ikiin tiiä koska nälkä iskee, harvoin kuitenkaan tulee syötyä kun alkaa miettimään ettei se banaani olekkaan hyvää. Lemppari hedelmiini kuitenki lukeutuu ; mandariini, ananas ja päärynä.
Mulle aina maistuu kaikki ruoka paitsi ei kaalilaatikko tai kala-ruoat. Itse yleensä tykkään kehittelä omia ruokia kuten Lasagneen lisätä kasviksia, jolloin siitä tulee herkullinen ja mehevä. Elikkä luovuutta multa löytyy kun teen ruokaa. Vaikka opiskelin itseni kokiski, se ei tuntunnu mulle oikealta alalta ja se tuntu siltä että siihen oli "pakoitettu" , koska äitini ei tykännyt/halunnut, että ryhdyn opiskelemaan logistiikka-alaa. Onneks nyt ku on täysikänen ja aikuinen mulla on varaa itse päättää mitä elämältäni haluan ja se on just sitä ett haluan oman perheen ja tulevaisuudessa tehdä työtä auto-alalla.
Taatelikakku
Ruokaan liittyen tykkään myös sikana leipoa kaikenlaisia, varsinki kokeilla. Oon väsänny kakkuja ja piirakoita kuten ; porkkanapiirakka, mustikkapiirakkaa, mansikkakakkua, suklaakakkua ja kuivakakuista ; tiikerikakku ja taatelikakku. Eli osaan kyllä  olla "herkkupeppu", vaik kuink sanoisin aloittavani sokeridieettin. Mut se ei aina onnistu, koska sorrun yleensä kahvin kanssa ottamaan yhden tai kolmen keksiä.  Tänn tekstin alla on osa mun tekemistä luomuksista ja enemmän tahonkin jatkossa kehittelä ja tehdä ruokia. Yks parhaimmista on ollu oma tekemä hampurilais-lautanen, joka sisälsi omaa tekemää majoneesikastiketta hampurilaisissa sekä pihvit ja sämpylät oli valmiiks ostettuja tietenkin tai muistaakseni kerran tehtiin omat pihvit jauhelihasta, johon oman maun mukaan lisäsin mausteita. Ja tietenki ei unohtamatta suolakurkkuja, salaattia sekä ranskalaisia! Ateriasta tuli hyvä ja alhaalta löytää kuvaa annoksesta.
ImmelletyPerunalaatikko jouluna







Mustikkapiirakka
Oma tekemä Hampurilais-annos

Oma tekemä Lasagne uunissa 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti